Komentář: Chtějí majitelé klubů MLB na baseballu jen vydělávat?

(Last Updated On: 28.1.2020)

Po včerejší výměně Starlina Marteho do Arizony spadl souhrn výplatních listin hráčů Pirates pro nadcházející sezonu na pouhých 43 milionů amerických dolarů. Pirates tak nyní patří na spodek tabulky klubů v oblasti peněz vydaných na příjmy hráčů. Mnoho fanoušků Pirates proto na různých fórech psalo nepěkné vzkazy majiteli klubu. Podívali jsme se tedy na to, jestli majitelé opravdu nemůžou utrácet více.

Když fanoušek vidí, že některé kluby neváhají vydat za platy hráčů přes 200 milionů dolarů a pak máme na opačné straně barikády Miami Marlins, kteří loni za mzdy utratili nejméně z celé ligy necelých 63 milionů, tak se nemůžeme divit, že jsou fandové rozezleni. Mnozí majitelům spílají, že si přišli na klubu pouze vydělat a nejde jim o úspěch. Je to opravdu tak?

Za prvé (a to je důležité zmínit), velké výdavky na hráče automaticky neznamenají zisk titulu. Své by o tom mohli vyprávět v Los Angeles nebo New Yorku. Ale každopádně hvězdy znamenají vyšší zájem médií a fanoušků. Tím pádem vyšší návštěvnost na zápasech, více prodaných suvenýrů a podobně. 

Ale když se klub rozhodně jít jinou cestou, tak to rozhodně automaticky neznamená, že chce na klubu pouze vydělat. Pro mnohé vlastníky nebo generální manažery je atraktivní cesta, kdy za málo peněz dostanou hodně. Příkladem může jít například Tampa Bay nebo Oakland. 

Jaké budou tedy předpokládané příjmy Pirates v této sezoně? Rozhodně v konečném účtování utratí mnohem více a dostanou se přes částku 60 milionů amerických dolarů. Důvodem budou různá zranění, kdy budou muset platit minimální garantovanou mzdu hráčům povolaným z farmy. K tomu musíme připočítat také různé výkonnostní bonusy, které hráčům náleží dle smluv. 

Jen těžko se můžeme dohadovat také, kolik kluby stojí farmářské týmy. U některých organizací si tyto týmy na sebe vydělají samé. U jiných nikoliv. Drahá je také celá úřednická mašinérie kolem klubu. Samotní trenéři i manažeři mnohdy berou ročně miliony dolarů. A to se ještě nebavím o dalších výdajích jako jsou Spring Training, ubytování a podobně.

Jenže v mnoha případech vše vyvažují příjmy, které inkasují jednotlivé kluby. Psali jsme již o příjmech z prodeje suvenýrů, ale ty tvoří pouze část příjmů. Zajímavou položkou na straně příjmu jsou pro klub vstupenky. Jenže počet prodaných vstupenek v posledních letech evidentně klesá (viz. obr.)

Průměr prodaných vstupenek na zápas © NY Times

V MLB však v rámci Kolektivní smlouvy existuje princíp solidarity. To znamená, že kluby odevzdávají část příjmů ze vstupenek do společné kasy a tyto peníze se pak rozdělují. Ty nejvíce vydělávající kluby dávají na tuto hromadu mnohem vyšší částku, než pak inkasují zpátky. 

Klesající příjmy ze vstupného nutí kluby, aby se ohlížely po jiném zdroji příjmů. Ty nachází v televizním a internetovém vysílání, které, na rozdíl od návštěvnosti, zažívá obrovský vzestup. Stejně jako u vstupenek, i tady funguje princip solidarity, kdy kluby odevzdávají část svých příjmů z prodeje televizních práv do společné kasy. Jedna se přibližně o třetinu ceny kontraktu. To má pomoci klubům, které jsou v oblastech, kde nemá baseball tak silnou pozici, aby přezily a nemusely se stěhovat. K tomu si kluby dělí také příjmy z prodeje práv pro celonárodní televizi. Pokud se podíváme zrovna na Pirates (ale můžeme to aplikovat i na jiné kluby), tak třeba v roce 2018 díky tomuto systému inkasovali o 118 milionů dolarů více, než do něj dali. To se samozřejmě nelíbí fanouškům klubů jako Yankees, Dodgers a podobně, kteří volají po tom, aby vedení ligy určilo minimální rozpočet na platy hráčů. Mají totiž pocit, že některé organizace vydělávají právě na úkor těch úspěšných. MLB však již nyní aplikuje tzv. měkkou platovou podlahu, kdy určuje minimální příjem pro hráče Major League. Ten je pro nadcházející sezonu 563 500 amerických dolarů.

Takže odpovědět přímo na otázku položenou v úvodu textu je složité. Určitě najdeme mezi majiteli klubů mecenáše, kteří chtějí vyhrávat za každou cenu a klidně to zadotují i z vlastní kapsy. Ale mnoho majitelů bere své kluby i jako dobrou investici a očekávají, že jim klub bude v dlouhodobém hledisku vydělávat. 

Ján Jabrocký

Czech and Slovak baseball journalist.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d blogerům se to líbí: