AktualityMLB

Budoucnost baseballu jako esportu

Mezi fanoušky baseballu nalezneme mnoho jedinců, kteří si ve volném čase zahrají baseball také na herní konzoli nebo počítači. Na rozdíl od fotbalu nebo motorismu však v rámci esportů není baseball nebo MLB natolik rozšířený. Proto jsme se podívali, jaká je budoucnost této krásné hry v rámci tohoto rychle rostoucího odvětví.

Nejdůležitější je postoj samotné MLB, která může velmi pomoct při rozvoji a růstu baseballu v rámci esportů. Ta však zatím vypadá, že je spíše v roli pozorovatele a čeká, kterým směrem se celé dění v rámci herního odvětví a virtuální reality bude ubírat. V samotné organizaci se o tuto stránku stará MLB Advanced Media a její zástupci již byli viděni na několika akcích v USA, jenž se týkaly právě esportů, herního odvětví a virtuální reality.

V současnosti je na trhu snad jediný produkt, který se těší oblibě hráčů. Je jím MLB The Show, který zná snad každý baseballový nadšenec. Hra nabízí skvělou zábavu, je výborně udělaná jak po grafické (dobrá tedy, až na vzhled hráčů 🙂 ), tak po herní stránce. Konkurencí jí je pouze hra R.B.I. Baseball, která se již tolik nepovedla. Každopádně oproti fanouškům hokeje si zase stěžovat nemůžeme.

Udělejme si tady malou odbočku a podívejme se, jak jsou na tom ostatní sporty. Snad nejrozšířenější skupinu hráčů a fanoušků má celosvětově fotbal. FIFA na všech herních platformách má mnoho lig, turnajů a ti nejlepší hráči jsou již plně profesionální. Dokonce většina špičkových klubů v Evropě již má kromě klasického týmu také tým esports. Tito hráči mají plně profesionální status, smlouvu s klubem a někteří dokonce i vlastní číslo dresu. Také nejslavnější český klub Sparta Praha v minulém týdnu oznámila, že hledá hráče do nového e-sportového týmu.

Dalším velmi rozšířeným sportem v rámci esportů je motorismus. Samotná Formule 1 před každým závodem nabízí také přímé přenosy závodníků F1esports. Dokonce má k tomu založené speciální webové stránky. Ještě dále zachází elektronická Formule E, která fanouškům nabídne přímé srovnání s jezdci v rámci závodního víkendu. Fanoušek se tak může stát doslova přímým aktérem závodu.

Ačkoliv nejsem žádným velkým fanouškem esportů, tak nejde přehlédnout rostoucí popularita tohoto odvětví (sám se štítím nazvat to sportem).  Goldman Sachs však v létě vydal analýzu, dle které bude do pěti let v USA sledovat přenosy esportů více fanoušků, než přenosy MLB a NHL dohromady. A to je již velmi alarmující zpráva pro vedení soutěže. V minulém roce dokonce dle další analýzy vyšlo najevo, že esporty snižují také sledovanost tradičních soutěží. Zní to trochu nelogicky, když se ozývají hlasy, že sledovanost MLB.TV stoupá. Na druhou stranu tím, že má více lidí dostupnější vysílání přes internet a nejsou již odkázaní pouze na televizi, tak by ty čísla mohly být ještě vyšší. A o ty potencionální diváky právě MLB přichází. Navíc se v esportech začínají točit stále větší peníze a Goldman Sachs předpovídá, že v roce 2022 se bude jednat o částku 3 miliard dolarů. 

Ze všech výše zmíněných důvodů se dá předpokládat, že v blízké době také MLB bude více aktivní i na poli esportů. Příkladem jim může být japonská NPB, která podepsala smlouvu s Nintendem a od příštího roku spouští Splatoon 2 eSports League.


První vlaštovkou bylo prohlášení New York Yankees z loňského podzimu, kteří oznámili investiční partnerství s Vision Esports, jenž je jedním z největších hráčů na poli esportů v USA. Kromě Yankees jsou dalšími investory také St. Louis Cardinals, hvězda NFL Odell Beckham Jr., resp. NBA Kevin Durant a další. Vision Esports již má za sebou jeden velký projekt s hrou H1Z1, který nabídl turnaj o 300 000 dolarů a celý byl vysílaný živě v televizi.

Bude tak zajímavé sledovat, jaký model v rámci esports MLB zvolí. Jestli se spojí s nějakým vývojovým studiem a vyvine vlastní hru nebo bude i nadále sázet na MLB The Show resp. RBI Baseball. Možností je mnoho a v rámci virtuální reality by se dalo spekulovat o realistickém hráčském módu, kdy by si pak jednotliví účastníci budovali kariéru ve virtuálním světě. Rozhodně však esporty nejde přehlížet a dá se předpokládat, že se v dalších letech budou více prolínat se skutečnými sporty. Nás bude zajímat, jak se s tím vyrovná MLB.

Podpoř nás za cenu jedné kávy! Nebo si kup náš merch!
Become a patron at Patreon!

Ján Jabrocký

Czech and Slovak baseball journalist.

Zanech vzkaz

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..