Jiří Uhlíř: Do baseballu jsem se zamiloval
V minulém roce se články o baseballu objevovali pouze na několika serverech a většinou to bylo zásluhou projektu Milujeme Baseball. Již tehdy jsem však zmiňoval, že to nestačí. Letos však ČBA do svých služeb angažovala Jiřího Uhlíře a najednou je vidět změna. Jeho úkolem je popularizovat baseball v České republice a více ho medializovat. Bývalý sportovní novinář Jiří Uhlíř na tom pracuje už půl roku, když začal spolupracovat s Českou baseballovou asociací. Jaký je současný stav baseballu v médiích, jak hodnotí svoji práci a co by bylo potřeba zlepšit? O tom se rozhovořil pro Milujeme-baseball.cz.
Jirko, mohl by ses nejdříve fanouškům MB představit?
„Samozřejmě. Začínal jsem jako tenisový trenér, poté jsem dělal sportovního novináře a editora. V deníku Sport jsem pracoval sedm let, byl jsem zaměřený na motorismus, psal o házené, florbalu atd. Před rokem jsem pomáhal rozjet projekt Díky, trenére, nyní se primárně věnuji PR.“
Jak ses dostal k práci pro Českou baseballovou asociaci?
„Právě přes projekt Díky, trenére a Marka Rejmana, kterého znám také z prostředí freestyle motokrosu. V té době jsem nepracoval už v deníku Sport, ale chtěl jsem u sportu co nejvíce zůstat. S Českou baseballovou asociací spolupracuji od ledna.“
Jaké byly začátky v ČBA?
„Náročné, protože baseball jsem předtím moc nesledoval. Musel jsem ho pochopit, poznat celou zdejší komunitu. Postupem času jsem se ale do baseballu regulérně zamiloval. Ne, nepřeháním… Dívám se celkem pravidelně na MLB.TV, sleduji Yankees a hlavně Royals. Je nutné pochopit všechny aspekty této hry, stále se však ještě učím.“
Je správné, že děláš PR sportu, kterému si zpočátku nerozuměl?
„Určitě! To je jedině dobře, protože dokážu se na baseball dívat trochu jinak. Mohu posoudit, co by širokou veřejnost mohlo na baseballu zajímat, jaké příběhy hráčů nebo zajímavé statistiky. Tohle tomu určitě prospělo.“
Co je náplní tvé práce?
„Snažím se baseball v České republice popularizovat tak, že dělám PR. Tedy mojí snahou je, aby o baseballu vycházelo co nejvíce článků a psalo se o něm. Zároveň se snažím shánět také partnery. Je toho opravdu hodně.“
Jak bys zhodnotil výsledky své dosavadní práce v ČBA?
„Tak novináři mi říkali, že byli sami překvapení, kolik materiálů se o baseballu letos objevilo. Ale ať hodnotí jiní. O hodnocení mé celkové práce se bude asi také jednat na sněmu výkonného výboru v září, kde chci představit moji práci více. Je mi ale jasné, že baseballová veřejnost možná ani doposud neví, o co se snažím a možná ani neví, co se vlastně povedlo.“
A jak je to možné?
„Protože se v tuto chvíli na ní tolik nezaměřuji. Dostal jsem primární úkol a ten zněl: ať je baseball co nejvíce v médiích, věnuj pozornost baseballovým příběhům. Zviditelni naše nejlepší hráče. Tomu jsem věnoval nejvíce času, protože možnosti byly. A v rámci interní komunikace jsem zajišťoval základní zpravodajský servis, tedy po každém kole psal nějaké souhrnné zpravodajství atd.“
Nebyla chyba, že si nevěnoval větší pozornost baseballovým fanouškům?
„To je otázka vnitřního nastavení, času a sil. Když to řeknu tahle – pro ČBA je v současné době důležitější oslovit tisíc sportovních fanoušků než stovku baseballových. Když má sport expandovat, musí se k tomu přistupovat po nějakou dobu tímto způsobem. Ale na fanoušky se rozhodně nezapomíná, letos se spustil EXL web například.“
Ano, ale některé sportovní svazy mají lidi, kteří přinášejí daleko lepší servis pro své fanoušky…
„Mají jiné priority. Například v softballe je na plný úvazek zaměstnaná specialistka, která řeší právě tuto interní komunikaci, a dobře. A dále spolupracují s PR specialistou, který píše tiskové zprávy atd. Mně se tohle líbí, je to dobrá cesta. My jsme se rozhodli jít na ČBA ale cestou směrem k veřejnosti a být důrazní hlavně v tomto. Přivést k baseballu nové fanoušky, to je priorita. Hlavně začít baseball prezentovat jako profesionální sport, který má ve světě obrovskou hráčskou základnu a druhý nejdražší sportovní klub světa. Prezentovat naše hráče jako profíky. To se, i díky WBC, daří.“
Jak je ale možné, že na sociální síti nejste tak akční ohledně aktualit? Proč výsledky z finále se má fanoušek dozvídat až druhý den?
„ČBA má nový EXL web, kde byly všechny zápasy online a každý baseballový fanoušek je mohl sledovat na počítači, ale i na mobilu. Takže baseballový fanoušek byl určitě v obraze v reálném čase. My potřebujeme, aby články na sportovních webech byly čtené. Proto během finále na sociální síť nedám výsledek hned po skončení zápasu, ale počkám, až se vydá článek třeba na Denik.cz a pak ho dám sdílet. Je to opravdu o nastavení priorit. Jinak se mi líbilo, jak Milujemebaseball.cz dělal zpravodajství na facebooku.“
Co přesně?
„Jak se různě fotili fanoušci, zákulisí atd. To je super a my jsme rádi, že taková stránka existuje. Já během finále připravoval článek, abych ho do médií dostal co nejdříve.“
Proč ale finále extraligy nebylo více mediálně pokryté, třeba se neobjevilo v televizi?
„Jednoduše proto, že TV byly paralyzovány olympijskými hrami. Tak to prostě bylo. Ale díky tomu si tisíce dětí mohlo baseball vyzkoušet na vlastní kůži v OH parcích, třeba na Lipně. To je velmi cenná propagace baseballu. Četl jsem přirovnaní baseballu s americkým fotbalem, jak měli hezky pokryté finále, stejně jako my loni finále Draků proti Kotlářce. Americký fotbal má jednu velkou výhodu v našem prostředí. Soutěž má jen jeden vrchol, pro televize to není problém natočit a odvysílat. My máme sérii až pěti zápasů. Nevíme, jestli skončí 3:0 nebo 3:2. Ale musím uznat, že se mi mediální kampaň na finále amerického fotbalu moc líbila. Otázka je, jestli se o americkém fotbalu psalo také jindy.“
Na čem plánuješ v nejbližší budoucnosti ještě zapracovat, nebo změnit to?
„Čeká nás evropský šampionát, jedna z klíčových akcí. My musíme stále nabízet novinářům kvalitní témata, tím se baseball v ČR hodně posune. Velkou prioritou je zlepšení spolupráce s kluby. Rád bych, aby kluby ve mně měly důvěru a pochopily, že jsem tu pro ně. I když musím říci, že se spolupráce s nimi zlepšila. V řešení je pravidelný TV pořad, ale jeho výroba je samozřejmě drahá. Ale nejdůležitější je, co se bude odehrávat na hřišti. Od roku 2017 se EXL po dlouhých letech rozroste na 10 týmů. „Vzniknou“ tedy dvě nová extraligová města. A my snad získáme kýženého generálního sponzora.“