MBNázory

Recenze: Baseball – Malá země, velké sny

Baseballových knih je v Česku jako šafránu. Nebo spíše šafránu je mnohem více, než baseballových knih. Proto když vyšla novinka od Martina Haška pod názvem “Baseball – Malá země, velké sny” bylo jasné, že určitě zamíří do mojí knihovny. A po jejím přečtení jsem si jistý, že jí v ní bude patřit čestné místo.

Martin Hašek není rozhodně žádný neznámý novinář. Před třemi lety mu vyšla velmi dobře hodnocená kniha “Váňa: Dělám si, co chci!” o nejslavnějším českém žokeji. Dlouhé roky je také stabilním členem redakce Deníku Sport a právě jako její člen pokrýval českou cestu na World Baseball Classic. Cesta na tento prestižní turnaj, příběhy hráčů před i po WBC tvoří základ této publikace.

A právě zkušenosti pana Haška s psaní pro širší masy se v této knize ukazují jako velkou výhodou, když dokáže jednotlivé specifika baseballu popisovat i neznalému fanouškovi jednoduchou formou, ale nepříliš násilně, takže pro znalcům tohoto sportu to rozhodně překážet nebude. Na několika stránkách je baseball také podrobněji popsán právě pro zmíněné čtenáře, kteří se dosud s baseballem příliš nesetkali a díky tomu budou mít větší vnor do tohoto krásného sportu. A insideři těch pár stránek klidně přeskočí. Blázni jako já si je také přečtou, aby se podívali na jednotlivá vysvětlení hráčských pozic a pravidel. A popravdě, není tomu co vytknout.

Pokud jde o další obsah, tak jsem prvně měl trochu obavy. Přeci jen kolem cestu na turnaj a o samotném turnaji již bylo napsáno a řečeno mnoho. Ale Martin Hašek v knize stejně přináší dostatek informací, které nikde zveřejněny nebyly, případně se o mnohých dozvíte více podrobností, než dosud. Jako například, jak přesně si Arnošt Dubový zlomil palec v přípravě na World Baseball Classic a podobně.

Psali jsme...  College Baseball: Jan Pospíšil zazářil na závěr základní části

Oceňuji také to, že kniha je vlastně nenásilně rozdělena na představování jednotlivých protagonistů. Osobní příběhy se v ní krásně prolínají s celým sportovním příběhem a díky tomu se celá kniha čte úplně hladce. Čtenář tak nemá pocit, že jsou v ní zbytečné vstupy, nebo interrupce.

Závěrem tedy musím říct, že tato kniha se panu Haškovi opravdu povedla a na poli baseballových knih v češtině rozhodně nenajdete nic lepší. Velkou výhodou knihy je, že je určena nejen dovnitř komunity, ale má potenciál zaujmout také jiné sportovní fanoušky. Přeci jen příběh české “Popelky”, která postoupila na turnaj plný profesionálů je nadčasový. Předpokládám, že když po knihu půjdete do knihkupectví, tak si zakoupíte hned 2 kusy. Jeden pro sebe a druhý jako dárek. Rozhodně tím nic nepokazíte.

Děkuji Nakladatelství Jota za poskytnutí jednoho výtisku k recenzi.

Podpoř nás za cenu jedné kávy! Nebo si kup náš merch!
Become a patron at Patreon!